Budapest 3-6 Dec 2012

Vilka underbara Kärleksfulla, roliga, historiska, gastronomiska, kravlösa Dagar vi hade tillsammans, min Man och jag i Budapest.
Hade inte så mkt förväntningar el krav innan vi åkte.
Jag ville mer umgås, prata ostört, skratta, äta goda Middagar på mysiga vackra och Restauranger med knarrande ekgolv, tunga sammetsgardiner och kristallkronor.....
Det är väl inte mkt begärt!?
Och det blev som jag hoppades på .
Vi bodde både centralt och mysigt vid Operan, och vi gick och gick.
Älskar att gå i storstäder utan behöva ta taxi eller metro.
Budapest är en gammal, vacker, genuin stor stad med ca 2 milj invånare.
Det ligger som sagt mkt Historik i den staden både med Buda och Pest som delas av floden Donau.
Och judiska kvarteren med den vackra Synagogan och Bazilikan mitt i centrum och  Slotttet, Mattiaskyrkan på Buda-sidan.
Vi hade som sagt fått många tips av en ungersk kund, så det var bra.
Goda luncher, fika stunder och Middagar avnjöt vi.
Speciellt på Världens Vackraste Café (som det utsetts till) Café New York som konstigt nog hette New York Café.....det kändes inte speciellt Amerikansk precis.
Sista kvällen hade vi beställt på Restaurang Callas vid Operan som vi hade krypavstånd till.
Och den kvällen har etsat fast i våra Hjärtan och minnen för resten av våra Liv.
Det var så vackert, Romantiskt så vi båda rös.
Vi tappade andan båda 2, och bara satt och tittade på varandra, det kändes som vi var med i en film, i en gammal, gammal film.
Sen när en orkester kom in och spelade flygel, basfiol, violin i vackert klassiskt och gipzy stil då, nästan dog vi av välbehag och Romantik.
Vinet, Maten, Serveringen, Atmosfären, Sällskapet den kvällen, det var liksom perfekt!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0