ONsdag 16/6 Min syn på marknader....

JAG OCH MARKNADER ÄR INTE KOMPISAR!

Killarna i familjen var som sagt bortresta i helgen, så jag och Ingrid hade en sköööööön och lugn helg.
Vi hade London besök, vi sov länge, vi kollade massa SATC avsnitt, vi var i ridskolan, åt lunch både på Märthas i Höllviken på Aldos i Skanör.
Det var marknad i byn.
Jag är INTE uppvuxen med Marknader....Algutsrums Marknad på Öland var en STOR händelse när jag var liten, men mina föräldrar tycket det var "tacky" och inte kulturellt för 5 öre.
Så den fick man bara besöka med kompisar och deras föräldrar....
Till BYA-marknaden här då......
Ja, nu kommer jag låta negativ och trist men....jag måste  få ventilera...
Om jag inte minns fel så var vi på Bya-Marknad första året vi bodde här, det var då för 8 år sen...
Då var det ponnyridning, den enda restaurangen i byn stod och grillade kött, det fanns en massa mysiga marknadsstånd med hemmagjorda kolor, hemmamålade träskor...ja, ni vet så där hemmagjort allt.
Har sen dess inte besökt Vellinge marknaden på alla dessa år (?) men blev dittvingad nu i helgen  av min dotter som tjatade om att grannen åkt karusell i byn.
Ok.....vi trängde fram oss emellan folkmassorna som stod och trängdes vid alla marknadsstånden.
Inte fanns det hemma gjorda polkagrisar inte.....det som erbjöds var röda spets trosor i nylon och massa hårdrocksströjor, fabriksmålade "crocks" och TELENOR  (! )
jaja....allt förändras med tiden tänkte jag och gick därför vidare till karusellerna....
30 kr per gång! (ja, det var ju billigt!?)
Efter många om och men så bestämde sig Ingrid för den där man sitter på rad (typ 10 st) och sen åker upp och ner till sidan i takt med discomusiken medans en karusell-kille skriker:
-Vill ni åka mera!???
-Mycke mycke mera!!!
-Kom igen killar och tjejjer, kärringar och gubbar!!! (på stockholmska!!!!!!).
Jaja...det är väl bara för "kärringen" att stappla upp i karusellen och "spänna fast sig" med Ingrid brevid.
Jag frågade killen somn skrek och styrde karusellen.
-Du, den är väl inte farlig!?
-Närå! men har du inte åkt förr? var det inte du som åkte när vi hade "tivolit" på Valborg?
-Jag!? GLUP! NEJ!!!! Jag är allergisk mot karuseller, lider av yrsel och illamående, har svindel och tål inte ngr som helst förändringar!!!!!
Vi satte oss tillrätta och karusellen började....
Hela Vellinge stod nedanför och kollade (kändes det som)...
Den åkte dit, den åkte hit, upp och till sidan, från sidan till ner, ner till UPP!
Jag dör! tänkte jag! Jag kommer nu att DÖ!
-STOPP!!!!! skrek jag för kung och fosterland!
-STOPP! fattar du inte att jag och min dotter inte har certifikat till att utsätta oss för ngt sånt här!
Killen som precis skrikit:
-Kom igen gubbar och kärringar......tystnade och styrde sakta, mycket jävla sakta ner karusellen....
Ingrid som var helt likblek i ansiktet och jag spyfärdig stapplade darrande fram och rafsade ihop våra skor och kläder!
-Vågar ni inte åka karusell!? hånade en bya-bo oss när gick gick förbi......
-NÄ! för jag och marknader är INTE kompisar! snäste jag när lämnade detta spektakel.

Och det var INGEN positiv upplevelse av marknaden!
Kom igen Vellinge! Ni kan bättre!!!!!


Kommentarer
Veran

Haha den blir bättre from nästa år. Inga polska solglasögon inget tivoli, Utan istället skånga närodlade produkter, dansgille, karnevalståg, barnloppis osv... jag sitter i styrelsen!

2010-06-17 @ 07:09:30
URL: http://vackraveran.blogg.se/
eva

längtar redan till nästa år det får vara slut på detta skitet... spännande med skånga närodlat undrar vad det kan vara..

2010-06-17 @ 11:45:31


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0